mandag den 15. januar 2018

Webløsningen for herans.dk

Layoutet på herans.dk, og funktionerne i det, er bygget med Google Blogger. Domænet herans.dk er konfigureret på navneservere (DNS) hos UnoEuro. Her har vi så også 5 GB diskplads og mail funktion med videre, den mindste pakke de tilbyder, Bronze. Der en døbt en subdomæne main.herans.dk i navneserveren. Alt hvad der ligger i denne subdomæne ’main’ ligger reelt på Google Blogger hos Google.

Jeg startede ud med at Google Blogger lå på heransdk.blogspot.com. Navnet på subdomænet heransdk er valgt fordi det 'smager' lidt af, hvor jeg ville hen med løsningen. – Her kunne jeg have valgt at fortsætte, så var alt gratis. Opslag på denne adresse virker fortsat. Men der skabes mere tillid til indholdet når det alt sammen 'hører hjemme' på et .dk domæne. Her valgte jeg at bruge en fremgangsvej jeg har prøvet før. Man kan sige at heransdk.blogspot.com er gjort lig med main.herans.dk. - Når jeg så bruger flittigt at udbygge med foldere og evt. flere subdomæner under herans.dk så arbejder jeg mig længere og længere væk fra at kunne vende tilbage til at køre kun med Google Blogger. Det ville kræve alt for meget i oprydning og opdatering af henvisninger.

Som løsningen er nu kan jeg fx vælge (med FTP) at lægge grafik i sin egen folder og underfolder og lægge dokumenter fx i herans.dk/dokumenter, eller i en ekstra døbt subdomæne som dokumenter.herans.dk. Jeg tror de 5 GB let bliver brugt op til billeder, så må jeg enten vælge at købe ekstra plads, eller vælge at lægge ting udenfor herans.dk.

Var jeg dus med at konfigurere domænet i GratisDNS, som jeg ikke er, så kunne det alt sammen have været en løsning til 50 kroner om året til DK-Hostmaster, for domænenavnet herans.dk. I stedet har jeg nu også oveni et lille beløb (15 Euro om året / 89,40 kroner) til UnoEuro. Alt i alt blev regningen for oprettelsen og første års brug ca 280 kroner. Fremover vil løsningen koste mig ca 140 kroner om året, når jeg der selv afregner for domænet hos DK-Hostmaster.

UnoEuro har jeg ikke kendt så længe. Men jeg har kun positiv erfaringer med deres drift. aovnet.dk, som jeg har tumlet med i ca 15 år, lå i mange år hos Web10.dk/Talkactive men deres virksomhed blev i efteråret 2017 solgt til UnoEuro. Derfra kender jeg UnoEuro.

hvorfor jeg valgte Google Blogger
I perioden 1994 til 2007 byggede jeg enkelte hjemmesider ved hjælp af notepad i Windows - Også præsentationsmaterialer på CD, bygget op efter samme læst. Her var en stor del funktioner styret med Javaschript, både client-side og serverside - dog på CD'er jo kun client side :). Hver gang der kom opdateringer til web browsere så skulle jeg lige rundt i løsningen for at checke om alt fortsat fungerede og så lige finde svar på de problemer jeg løb ind i der. Det var bl.a. en hjemmeside til SynergiData (fra 1994 - 1997), et mange tusinde links opslagsværk Navigate.dk, en hjemmeside til BST Frederiksborg, intranet løsninger på en Windows Internet Information Server (IIS) i BaneDanmark, hvor jeg bl.a. integrerede opslag og registreringer med databaser og fra 2003 til 2007 en hjemmeside aovnet.dk til Antenneforeningen Ølstykke Vest. I 2007 fandt jeg frem til i stedet at bruge Google Blogger. Her blev problemet med at sikre en god velfungerende tidssvarende løsning ikke mit, men Googles.

Google Blogger svarer lidt til en CMS eller WCM løsning
Forskellen er at i Google Blogger er man selvhjulpen. - Valgte jeg noget andet værktøj, som tilbydes hos hosting udbyderen eller som man selv installerer der, det kunne fx være Wordpress. WordPress er i dag det mest brugte system til at lave hjemmesider, det bruges både af webbureauer og private. Men så ville jeg typisk fortsat have ansvaret med at holde værktøjet opdateret eller betale mig fra det. Ved Content Management System (CMS) og Web Content Management (WCM) er det typisk hosting udbyderen der står med ansvaret for at holde løsningen sikker og tidssvarende, - og man kan få hjælp, men så er vi også typisk oppe i firmapriser, fx millioner af kroner for løsningen. Derfor lagde jeg aovnet.dk om i 2007, hvor jeg manipulerede en del med opbygningen af hovedsiderne med ”Opslagsinformation” så det mere lignede en hjemmeside end en blog. Og dermed valgte gratis teknisk vedligehold af Google.

alt sammen hoppy
Jeg har aldrig gået til undervisning, kun indirekte i hvert fald, i det, - men Windows, internet og hjemmesider har altid kun været min hobby. Hvor tiden ’altid’ startede da jeg i 1989 købte min første private pc. - Det har ført mig ind i mange skønne hobby projekter. Fx da Hedeselskabet valgte at give deres datterselskab, der arbejdede med miljø, et nyt navn Orbicon. En måned før navneskiftet, sagde deres webmaster sit job op. Min søster omtalte situationen. Her tilbød jeg at hoppe ind i ca en måned med bl.a. at få det nye navn sat ind på alle de rette steder i deres hjemmeside, som kørte på noget CMS hos CMS entreprise Slagelse. Det var et sjovt hobby projektet, et lille maraton opgave, som lykkedes og jeg lærte lidt mere om hvad CMS kunne være.

Midt i 1990’erne solgte vi virksomheden SynergiData til JH Schultz. JH Schultz fik ordren at lave den første hjemmeside til folketinget. Fordi jeg havde lidt hobbyerfaringer ud i dette, med hjemmesider, hvor jeg bl.a. også havde solgt lidt amerikanske O'Reilly webserver løsninger til kunder, med mig selv som vejleder, så røg jeg også ind i et rådgivningsteam til de der stod for udviklingen af denne første løsning til Folketinget. Men jeg havde jo fortsat min egen salgsbudget også, hvor vi solgte e-mail integration til virksomheder, mest i Danmark. Vi solgte primært integration af op til 16 forskellige mail systemer. Via X.400 mail og API'er. - I dag sker det typisk via internet mail og i dag kan man næsten ikke forestille sig at der tidligere var mange forskellige office mail systemer, der kun kørte lokalt og ikke uden videre kunne sende mail til andre udenfor det lokale system, fordi de havde en anden opbygning der ikke var kompatibelt. Microsoft havde to forskellige. - Vi fik mail systemer til at kunne tale sammen, geografisk og de forskellige systemer imellem og solgte automatik over e-mail, fx EDI - og vi var de første i Danmark med Windows Citrix løsninger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar